السفر الى جورجيا بفيزا اونلاين – شرح كامل

السفر الى جورجيا بفيزا اونلاين


الحالة الحرجة الاستثمارية وظروف المعيشة في جمهورية مصر العربية ومعظم الوطن العربي مش مساكين نتكلم عنهم كتير، لأنهم اصبحوا بيمثلوا عبء علي شريحة هائلة من المجتمع والسواد الأعظم من الشريحة دة، من فئة الشبان.

الهجرة او السفر سعات بيكونوا حل ولو مؤقت لما بتكون مش قادر تحقق الي نقسك فيه جوة بلدك، فبتحاول تحققة في موضع تاني، خصوصًا لما الأوضاع بتكون مقابل طموحاتك.

بس قبل مانتكلم عن اي شئ مرتبط بالسفر او الهجرة ، اشمعني البلد دة بالذات !

السفرالى جورجيا


اشمعني جورجيا !
1- أولاً لو بصيت حواليك هتلاقي دول كتير بقي عسير بشكل كبيرً السفر ليها، اما نتيجة لـ ان كتير سافروا هناك قبلك او لأن البلاد ده ذاتها غيرت قوانينها واصبحت الهجرة اليها شئ مش لين، والكلام ده ينطبق علي دول مجلس الخليج العربي وأغلب دول اوروبا او امريكا، الا أن جورجيا حتي لحظة كتابة النص، مازالت من الدول الي بتسمح للمصريين السفر والهجرة ليها بشروط مش عسيرة.

2- جورجيا بلد نامية لسا خارجة من حرب مع دولة روسيا، والبلد بتقف علي رجليها وماشية في اجراءات الانضمام للاتحاد الاوروبي، يقصد بلد جائز تلاقي فيها فرص في المستقبل.

طيب اعمل ايه عشان اقدر اخد اقامة في جورجيا واشتغل واعيش هناك !
1- اول عوز هتعملها انك تقدم علي فيزا “اون لاين” عن طريق الموقع ده، مش هتاخد اكتر من 5 ايام وتكلفة 20 دولار وهيوصلك علي الميل بتاعك تأشيرة الكترونية مدتها 3 شهور بشرط انك متقعدش في البلد هناك اكتر من 30 يوم متتالي،او تروح بنفسك للسفارة في المهندسين، وفي الغالب كله بياخد التأشيرة من دون اي مشكلات ومن اول مرة.
2- اول ماتوصل العاصمة تبليسي وتستريح، اول خطوة هتعملها عشان تفتح مؤسسة خاصة بيك، هتروح موضع اسمة “Justice House” ودة مقر بالظبط زي مجمع التحرير عندنا مع الاختلاف بالطبع في المعاملة والتحضر، علي باب المقر ده هتلاقي ناس هتسألك عاوز تعمل ايه، اختار حاجز الانجليزي بتاعة كويس وفاوضة في الثمن وهو هيخلصلك ويترجم ليك كل الاوراق المطلوية في أدنى من مقال ساعة والأحسن تكون معاة وهو بيعملك الورق ده، في مختلف الاحوال متسبش جواز سفرك لحد ومتدفعش فلوس غير لما تخلص خالص. 
في أعقاب ماتخلص ورقك هتدخل الموضع ده وتاخد رقم تملي شوية معلومات عن اسم شركتك وبياناتك الشخصية وتسلم الورق، بس كدا وتيجي تاني يوم تستلم ورق شركتك، الخطوات ده كلها لافيها إرتشاء او وسيط، التشريع هناك قوي وبيحمي وبيشجع الاقتصاد.

طيب ثانية واحدة هو انا معايا رأس مال اساسا عشان يبقي عندي مؤسسة، الي مش هتصدقة ان المؤسسة ده محتمل تفتحها برأس مال 100 دولار، الهام وانت بتعمل المؤسسة هيسألوك نوع شغلها ايه خليها مفتوحة لكافة النشاطات عشان متبقاش متقيد في أعقاب كدا في نوع محدد من العمل.

3- دلوقتي انت عندك مؤسسة، تقدر علي حسها تفتح اي حاجه بتعرف تشتغلها زي مطعم،كافية، مؤسسة سياحة، ولو ملكش في دول محتمل تقوم بشراء عربية وتشغلها تاكسي “مشروع مربح هناك” لاسيما ان رخصتك المصرية معترف بيها هناك وتقدر تسوق بيها هناك من دون رخصة عالمية، او اي مشروع تاني، ده يتوقف علي كل فرد حاكم هو عاوز يعملة، وفي الوضعية ده بتاخد الاقامة بيسر وبتكون 6 شهور او سنة لاول مرة.
ولو مافيش فكرة في دماغك لسا، خلص اوراق المؤسسة وهات محاسب يعملك تأمينات وضرايب وادفعهم وهيدوك الاقامة لحد ماتبدأ في فكرة بجد.

طيب لو مش معايا رأس المال ده الي هفتح بية المشروع اعمل ايه !
في الوضعية ده هتشوف حاجز يعينك بعقد عمل وتدفعلة فلوس وبعد كدا محتمل يلغية في أعقاب ماتاخد الاقامة وبالطبع ده في مقابل نقود مش بيكون هائل برضه يقصد “500 دولار” مثلا.

*نصيحة، في مختلف الاحوال سعى تتعلم روسي قبل ماتسافر او اتعلم جورجي هناك لو خدت الاقامة، لان الناس هناك مش بيتكلموا انجليزي كويس.

-الحساب المصرفي:

في مختلف الاحوال هتحتاج حساب بنكي هناك عشان الاقامة او الشغل هناك، الغريب ان في الوقت الي بيطلبوا منك في بلدك مِقدار عظيم عشان تفتح حساب واوراق كتير وفي الأخر برضه مبتعرفش تقوم بشراء بفلوسك اي حاجه برة جمهورية مصر العربية نتيجة لـ القيود التعجيزية المفروضة علي بطاقات الإئتمان هناك الحال غير مشابه كليا،بسهولة تقدر تفتح حساب بنكي في جورجيا ب 50 دولار +جواز سفر، واليوم الأتي تبدأ تستخدة حسابك وبطاقات الإئتمان الي ملهاش حاجز “ليميت” استعمال زي هنا، فية مصارف هناك كتيرة من احسنها ” TBC”، أفضل بنك في جورجيا لعام 2016.

تجديد”الإخطار الامني” :
في أعقاب فرض إخطار أمني علي السفر الي جورجيا من جمهورية مصر العربية، أصبحت التأشيرة الالكترونية عديمة النفع، في الوضعية ده هتقدم في القنصلية مباشر ، الاول تملي الاستمارة من علي الموقع  وده مقطع مرئي تفسير ازاي تملي الاستمارة مقطع مرئي .

-هتعمل ايداع ب 20 دولار في بنك CIB، وحجز فندق وطيران مبدئي+ أعلن حساب لاخر 3 شهور وتأمين سفر.

فيما يتعلق لخطوات استخراج الإشعار الأمني فبيكون من مجمع التحرير، إذا كنت طالب في الوضعية ده بتحتاج مناشدة من حاجز هناك او جائز اي مؤسسة سياحة تعملهالك من جمهورية مصر العربية مقابل جوهري ، اما لو كان مكتوب في جواز سفرك اي وظيفة فمش هيبقي فيه مشكلةن واستلام البيان بيكون عقب 4 أيام عمل.

متطلبات تاشيرة جورجيا للمصريين المقيمين في جمهورية مصر العربية

كما أوضحت، لا بد للمصريين الركاب من جمهورية مصر العربية الاستحواذ على تأشيرة جورجيا التي تلصق بجواز السفر و الصادرة من القنصلية الجورجية بالعاصمة المصرية القاهرة. للاستحواز على تلك التأشيرة، يمكن الإستعانة بخدمات مؤسسة سياحة أو يمكن السياق للسفارة الجورجية على الفورً.

1. تاشيرة جورجيا للمصريين عن طريق مؤسسة سياحة (التأشيرة الملصقة)
أرشح التداول مع مؤسسة منزل العرب للسياحة للاستحواز على تأشيرة جورجيا. تقوم المؤسسة بطلب تأشيرة تسمح بالبقاء في جورجيا لفترة شهر كامل. تستغرق أعمال تاشيرة جورجيا للمصريين من 15 إلى 20 يوم عمل، إذا تقدمت عن طريق منزل العرب للسياحة.

اعرف المزيد:
احسن واسهل بلد تعمل فيها فلوس (بدون اقامة)

مطالب منزل العرب للسياحة
جواز سفر ساري لفترة ليست أقل من 6 أشهر
عدد 2 صورة شخصية بخلفية بيضاء
أعلن حساب بنكي لمعاملات آخر 3 شهور، على أن لا يكون أقل مخزون الحساب عن 10,000 جنيه
كلام من ناحية الشغل للمستوظفين؛ الدفتر التجاري و البطاقة الضريبية لأصحاب الممارسات؛ شهادة قيد صادرة من الجامعةالمعهد للتلاميذ
وثيقة تأمين صحي تغطي مدة إقامتك في جورجيا
يتم فعل كشف هيئة

أضف تعليق